VDN

Det här är en blogg som handlar om en enda sak: Svenska tekannor. Ja, jag erkänner att det är knäppt, men det är ofarligt, jag lovar. Jag har samlat på tekannor i ett par år och har väl närmare 200. Nu har jag tagit steget över till att samla information om tekannor snarare än nya tekannor. Då öppnar sig dörren till det svenska porslinets guldålder och till en massa fantastiska formgivare. Då kanske en blogg kan vara ett bra sätt att få kontakt med andra som gillar tekannor och som kanske vill dela med sig av sina kunskaper. Jag hoppas det!

Själv har jag ingen skapande förmåga - om man inte räknar matlagning. Men någonting med tekannan - form, färg, funktion, material, harmonin mellan komponenterna - tog tag i mig för något år sen och sedan dess är jag fast. Fascinerad och förtrollad. Tekannor gör mig glad.

Det här första inlägget var bara en liten testballong. Kan jag överhuvudtaget blogga, alltså rent tekniskt, få ihop en text som syns i cyberspace sen? Men jag skriver på min första text som heter Tekannedetektiven, del I. När den är klar och lite bilder blivit tagna i fint dagsljus så kommer ett riktigt inlägg. Man får ta ett steg i taget. Även med tekannor.

Som samlare måste man hålla fokus: bara svenska kannor, bara från perioden 1940-1990. (Att sen den hårda verkligheten tvingar en att göra vissa undantag från dessa principer är något man får acceptera.)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tekannedetektiven, del I

Gunnar Nylunds kannor från Lillugnen

Tekannor på Rörstrands museum juli 2018